Software como servicio: ver para creer (La Vanguardia)

Bitologia

L’article «Software como servicio: ver para creer» [1] a La Vanguardia d’ahir pot confondre. Aquest apunt és per compensar-ho. Sí que és des d’un blog que significa ben poc en proporció amb la tirada del diari barceloní en diumenge, però hom fa el que pot.

L’autor, Norberto Gallego, presenta un nou model de llicències que pot significar com un alliberament per usuaris que no volen dependre només d’un proveïdor d’informàtica. No estan disposades a pagar per cada línia de codi que faci falta modificar –tot té un cost, suposo que es refereix a no pagar sempre al mateix allò que demani l’únic proveïdor possible, a continuació copiaré aquest paràgraf.

Fins aquí tot bé. El problema arriba quan diu que l’alliberament arriba amb un nou sistema de llicències que, en realitat, no és gens lliure. Amb els productes citats a La Vanguardia no és possible deixar de dependre de només un proveïdor. No podran modificar qualsevol cosa d’aquests nous productes emergents.

Entradeta de l’article:

Los clientes ya no están dispuestos a atarse de por vida a un proveedor

Quadre destacat:

Para los grandes del software, todo giro comercial sería una amenaza a las fuentes de su rentabilidad

Algo está cambiando: en lugar del régimen tradicional, emerge la licencia por suscripción

Un paràgraf:

Para los grandes del software, todo giro comercial sería una amenaza a las fuentes de su rentabilidad: no pueden renunciar a las lucrativas licencias perpetuas, pero tampoco pueden aferrarse a ellas indefinidamente y dejar que los advenedizos les coman terreno. En verdad, el viento es impulsado por la industria, no por los usuarios: la competencia se agudiza y es necesario forzar el patrón de crecimiento. Si no lo consigue, la bolsa la castigará.

Tot seguit citen el cas d’Oracle:

Un caso típico es Oracle, que ha nutrido su crecimiento absorbiendo empresas -PeopleSoft, JD Edwards, Siebel y otras-lo que le ha permitido enmascarar sus propios límites. Los analistas de Merrill Lynch han calculado que, si detrajera la aportación de las empresas adquiridas, sus ventas de aplicaciones habrían caído un 45% el 2005, lo que a la larga aislaría a Oracle en su negocio tradicional de bases de datos, con bajo crecimiento. Por todo ello, Oracle se esfuerza en el desarrollo de una plataforma coherente, que por lo dicho en los últimos meses contempla la posibilidad de adoptar el modelo SaaS.

I donen un exemple d’això nou i alliberador: SaaS (acrònim de Software as a Service):

En 1998, antiguos empleados de Oracle crearon Salesforce, introduciendo como novedad la venta en régimen de suscripción de esta categoría de software.

Si el Salesforce és un exemple de SaaS, està clar que no significa cap alliberament per a cap client. ÿs més programari privatiu. Basta llegir la llicència del Salesforce:

2. Otorgamiento de Licencia y Restricciones

[…]

Salvo por lo expresamente permitido en la legislación aplicable, Ud. no deberá (i) vender, revender, transferir, ceder, distribuir o explotar con fines comerciales, poner a disposición de cualquier tercero ni otorgar licencias o sublicencias sobre el Servicio o el Contenido en modo alguno; (ii) modificar o crear obras derivadas que se basen en el Servicio o el Contenido; (iii) crear vínculos (“links”) en Internet de acceso al Servicio ni marcos (“frames”) o espejos (“mirrors”) de cualquier Contenido en cualquier otro servidor o dispositivo inalámbrico o basado en Internet; (iv) realizar tareas de ingeniería inversa o acceder al Servicio con el fin de (a) crear un producto o servicio competitivo, (b) crear un producto utilizando ideas, características, funciones o gráficos similares a los del Servicio, o (c) copiar cualesquiera ideas, características, funciones o gráficos del Servicio. Las licencias de usuario no podrán ser compartidas o utilizadas por más de un usuario individual, si bien podrán ser reasignadas puntualmente a nuevos Usuarios que pasen a sustituir a antiguos Usuarios que hayan finalizado su relación laboral o cambiado su puesto de trabajo o función y no sigan usando el Servicio.

[…]

5. Titularidad de los Derechos de Propiedad Intelectual

Salesforce.com (y sus licenciantes, en su caso) tendrán la plena titularidad, el dominio y todos los derechos, incluyendo todos los Derechos de Propiedad Intelectual relacionados, sobre la Tecnología Salesforce.com, el Contenido y el Servicio, así como sobre cualesquiera sugerencias, ideas, solicitudes de mejora, comentarios, recomendaciones o demás información proporcionada por Ud. o cualquier tercero en relación con el Servicio. El presente Contrato no constituye una venta y no le otorga ningún derecho de propiedad sobre el Servicio, la Tecnología Salesforce.com o los Derechos de Propiedad Intelectual titularidad de salesforce.com. La denominación salesforce.com, el logotipo de salesforce.com y los nombres de producto asociados al Servicio son marcas propiedad de salesforce.com o de terceros, y no se otorga ningún derecho o licencia para utilizar dichas marcas.

Caldrà anar alerta si interessa el SaaS per no dependre de cap proveïdor i ser l’amo dels programes que ajuden a portar el negoci. Per què signifiquin un alliberament real, cal que la llicència reflecteixi aquestes quatre llibertats que defineixen el programari lliure:

  • La llibertat per a executar el programa, per a qualsevol propòsit (llibertat 0).
  • La llibertat d’estudiar com treballa el programa, i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 1). L’accés al codi font es una precondició per a això.
  • La llibertat de redistribuir copies per a poder ajudar als vostres veïns (llibertat 2).
  • La llibertat per a millorar el programa, i alliberar les vostres millores al públic, per a que tota la comunitat pugui beneficiar-se (llibertat 3). L’accés al codi font es una precondició per a això.

No basta que parlin d’«open source». El codi obert, disponible, només és una precondició per a poder exercir les nostres llibertats. Poden oferir-nos el codi però tot seguit prohibir-ne les còpies o la modificació.

Cal recordar, un cop més, que no ser informàtic no significa que les llibertats 1 i 3 no interessin a tothom. Qui, al·legant que no és constructor, compraria una casa que només permet modificacions a qui la va fer?

Ull viu, no us deixeu entabanar. Si voleu ser lliures usant ordinadors, clar ;).


[1] Necessita registre (sense cost en Eur) i potser pagament quan hagin passat uns dies. No el copio sencer, només en cito una part, perquè en prohibeixen la còpia però no la cita: «La Vanguardia Ediciones SL tan sólo autoriza menciones a sus contenidos en otras sedes web, con el tratamiento que éstas consideren, siempre y cuando no reproduzcan los contenidos de La Vanguardia.es».

Compartir

Entrada anterior
Mallorca en Xarxa: 17 de març
Entrada següent
Els avions de la CIA i el Diario de Mallorca

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.