L’apunt no va de portàtils ultralleugers. Llegeixo a un estudi (*) que per fabricar un monitor CRT (els que no són plans) de 17 polzades i l’ordinador de sobretaula, fan falta almanco 240 Kg d’hidrocarburs, 22 Kg de components químics i 1500 litres d’aigua. ÿs el pes d’un cotxe de quatre metres.
Per a minimitzar l’impacte mediambiental, sembla que el millor és aguantar l’ordinador tant com es pugui o donar-lo a algú que encara li pugui treure qualque profit –molts PC que no aguanten un sistema gràfic modern poden ser fantàstics servidors de correu, filtres de correu fems o tallafocs per petites empreses i famílies. L’acció significarà un estalvi entre 5 i 20 pics superior al del reciclatge dels seus materials. El motiu és que no poden reciclar alguns components d’alta tecnologia, com ara els semiconductors. Un estudi diu que fan falta 1,6 Kg d’hidrocarburs, 700 grams de gasos, 72 grams de productes químics i 32 litres d’aigua per aconseguir només 2 grams de memòria DRAM de 32 MB.
Tornant l’exemple del pes d’un cotxe, sembla que la indústria de l’automòbil necessita 3000 Kg de materials per a fer un cotxe de 1500 Kg. Només el doble.
(*) Revista Dealer World, abril 2004, pàgina 61.
Imatge d’IT and Environment Initiative.
3 comentaris. Leave new
Informàtica ecològica
Fa un parell de mesos, estava fent uns canvis a l’aula informàtica d’una escola universitària mentres hi havia classe. No sé molt bé de què anava tot plegat, però vaig arribar a sentir uns minuts de conversa que em varen fer reflexionar…
Na Mari…
Molt interessants aquestes dades!
Completament d’acord amb la reutilització i el reciclatge. Jo mateix he passat dos dels 3 ordinadors i mig que he tingut des del 1988 (a la meva germana i a mumpare).
Ara bé, si em compr un ordinador cada 4 anys, estic fent un consum extra de 240 kg d’hidrocarburs cada 4 anys, és a dir 1,15 kg d’hidrocarburs extres a la setmana. Quan tenia cotxe (a Terrassa, Catalunya) i feia bastants de km, gastava uns 40 litres d’hidrocarburs (benzina) a la setmana (uns 32-36 kg a la setmana). Francament, per reduir el meu consum d’hidrocarburs, és molt més efectiu agafar la bicicleta o el transport públic (una cosa no treu l’altra, d’acord)…
[…] La noticia és del 2004, fet i fet vaig parlar-ne aquí mateix aleshores. Perquè doncs en parlen justament ara a tants mitjans? Sense anar més enfora, dimecres passat ens portaven la nota «urgent» a l’estudi de Ràdio Mallorca (Cadena SER) mentre parlàvem d’un altre tema [1] a la meva col·laboració setmanal. També ho veig al Pais [2]. […]