No record ni quan ni perquè vaig subscriure’m al HP eNewsletter. Consisteix en un correu, de tant en tant, amb noticies comercials i tecnològiques de l’empresa.
Degué ser abans que descobrís el pràctics que són els RSS –al menú d’aquest blog hi trobareu un enllaç cap a un apunt on intento explicar què són els fils RSS. Des d’aleshores no em subscric a res si no és per RSS. Quan rebo missatges semblants al HP eNewsletter m’hi dono de baixa. Si el tema m’interessava, tot seguit vaig a cercar l’equivalent en RSS. Gairebé mai no el trobo, i he arribat a la semi-conclusió –les conclusions són perilloses i poc estimulants– que els que al 2008 encara s’aferren al correu pateixen matussalemitis.
Al que anava: avui he constatat que a can HP no estan interessats en saber quin potencial tenen els fils RSS. No era a la llista de motius pels que he demanat la baixa, i el meu cas ha anat a parar al sac dels «otros».
Vull esporgar el correu electrònic fins què només hi arribin missatges personals. El consulto amb el telèfon mòbil, quan no som a casa, i hi vull pocs missatges. Els de les llistes de correu arriben al GMail perquè és una bona eina per a cercar-hi el text quan haig de menester informació tècnica, qualcuna que record haver vist a qualque llista de correu.
Des de que el programari antispam fa tant bé la seva feina, ja no tenc recança per a donar la meva adreça. Així no haig de recordar, mantenir ni consultar diferents adreces per a diferents serveis web. Però sovint aquestes altes també suposen que caigui «newsletter», i aquí és on vaig col·leccionar massa correu. D’alguns llocs no me n’agradaria perdre el fil de les novetats. Els RSS en són la manera més pràctica i elegant –per poc intrusiva. Però no n’he trobat enlloc. Què li farem. Potser arribaran els canvis quan un nombre important d’internautes fem nostre el mantra «un servei sense RSS és un serveix que no existeix per mi».
Per cert, llegir el correu al mòbil va prou bé: estalvia moltes cridades inoportunes quan saben que llegeixes el correu onsevulla. Però tanmateix no basta llegir; cal enviar respostes ràpides, des del mòbil, per a mantenir la confiança.
5 comentaris. Leave new
Em sembla que era Nielsen que deia que els RSS son una eina avançada, per usuaris amb uns coneixements o domini de l’entorn, alt, i que, per tant, sempre cal oferir una alternativa als RSS com poden ser les newsletters.
Ho trobo bé, però el problema és que hi ha molta gent que li dóna la volta a aquesta afirmació: suposa que les RSS son una alternativa als newsletters, i aqui deuen sumar-hi allò del “si funciona, no meneallo”, per tant, si ja ens va bé amb això, no cal que ens hi trenquem més el cap.
Poca vista, crec jo.
Manel: en realitat els RSS a un web no són pas més avançats que una adreça de correu a un web. Una adreça de correu és quelcom on hi fas clic i s’obre una finestra del programa de correu electrònic. Qui usa correu web sap que l’ha de copiar i aferrar al lloc correcte del correu. Els RSS de moment no obren el programa agregador en fer-hi clic. Però no hauria de ser problema: els usuaris del Hotmail bé que se’n surten copiaferrant adreces que troben al web. ÿs el mateix.
Els RSS són tant «avançats» com vulguem. ÿs psicològic, no practic. El pràctic de bon de veres és usar-los, es guanya molt temps i comoditat.
Cal combatre la idea que els RSS són complicats. No cal forçar res, perquè no ho són.
No són cap alternativa als newsletters. Pretendre usar les bústies amb missatges no personals cada pic és més apercebut com una falta d’e-educació. Caldria que es trenquessin un poc el cap, i contribuir a la popularització d’una cosa tant fàcil com els RSS.
L’immobilisme que apuntes és una altre qüestió, totalment d’acord.
Els RSS son tant avançats com nosaltres volguem, i és clar que si.
Però si persones com en Nielsen, del tipus “gurú”, diuen que això és avançat, imagina’t com està el parc. Moltes vegades penso que aquests “entesos” es queden també moltes vegades ancorats en determinats coneixements i maneres d’ús.
Manel, el Nielsen no és aquell que també troba massa avançades les imatges al web? 🙄
Agafo amb pinces el que diu a useit.com. Em fa l’efecte que usa els hype, exageracions, com a tàctica per a vendre conferències.
Per cert, al seu lloc no hi té RSS però sí email, igualment mal d’usar pels que usen webmail. Em sembla que el seu públic potencial sabria usar els RSS.
Diria que tot plegat és una pose més que no pas quelcom raonat. Els gurus ja ho tenen, això 😉
Es ben fàcil marcar els newsletter com a spam, ja que no solen respectar el dret a donar-se de baixa.